niedziela, 26 marca 2017

Wiosenne zbiory - gra "słoikowa"

Wiosna! Jej oznaki już widać - pojawiły się pączki na drzewach, kwitną przebiśniegi i krokusy, a nawet zawitały już do nas bociany :)
Z tej okazji przygotowałam kolejną dawkę materiałów wiosennych :)

Kolejną, bo jeden post związany z tym tematem pojawił się już w lutym: It's time for SPRING! A w nim flashcards, kwiatowe lupki oraz spring maze :)

Dziś natomiast przychodzę z grą "słoikową", której nadałam nazwę WIOSENNE ZBIORY.

Potrzebne nam są: plansze ze słoikami, kostki do gry oraz wybrane przez Was materiały, które dzieci będą układały na planszy, np. motyle, owady itd.


Motyle (lub inne, wybrane przez Was rzeczy) drukujemy w takim formacie, by zmieściły nam się w słoiku mniej więcej na wyznaczonych punktach, których jest aż 17 (ja drukuję słoik na kartce A4, natomiast obrazki w formacie A5). Musi być ich sporo - tyle, by każde dziecko miało 17 sztuk. Jest przy tym trochę wycinania, ale zawsze można zaangażować w to naszych uczniów :) I dobrze by było przykleić rzepy do "słoikowej" planszy oraz do obrazków (maluchy lubią się chwalić, ile już zrobiły - podniosą planszę i nic im nie zjedzie z niej).

WERSJA 1 (praca w parach; 3-, 4-, 5-latki)
Dzieci grają w parach. Każde z nich ma swoją planszę. Rzucają kostką, trzymając się zasady "raz ty, raz ja". Jeśli komuś wypadnie 5 oczek, dziecko bierze tyle motylków, ile oczek i układa je w słoiku licząc na głos. Wygrywa osoba, która najszybciej zapełni swój słoik :) 

WERSJA 2 (rywalizacja; dla "starszaków" i klas I-III)
Dzielimy grupę lub klasę na grupy 3-4 osobowe. Każda grupa otrzymuje swój słoik. Dla każdej grupy kostką rzuca nauczyciel albo wybrana z grupy osoba (dobrze by było, gdybyśmy mieli dużą kostkę lub mogli wyświetlić dzieciom kostkę online, np. TAKĄ).
W tej wersji uczniowie starają się nazywać/krótko opisać obrazki, które układają na planszy.

WERSJA 3 (praca indywidualna; klasy I-III)
Każdy z uczniów otrzymuje planszę. Siadamy w kole. Zadajemy pytania dotyczące danego rozdziału. Za każdą dobrą odpowiedź dziecko przykleja do słoika obrazek jako punkt. Wygrywa ten, który ma ich najwięcej.
W tej wersji staram się, żeby pytania się powtarzały - dzieci uczą się nie tylko indywidualnie, ale i społecznie, czyli uczą się od innych dzieci.

WERSJA 4 (praca indywidualna, 3-, 4, 5-latki)
Każde dziecko ma swoją planszę, przed nimi leżą różne obrazki, np. motylki, owady, kolory. Mówimy np. "I see 4 butterflies" lub "I see 5 bugs"  itd. 

Tak naprawdę gra jest uniwersalna i można wykorzystać ją na wiele innych sposobów :)

* * * * *

Mogą się Wam również przydać:






A jeśli nie lubicie wycinać... i macie małe słoiczki, możecie napełniać je podczas zabawy czym tylko chcecie - kamykami, koralikami, nakrętkami z butelek itd. A przed Wielkanocą... czekoladowymi jajeczkami :)

Wszystko do pobrania znajdziecie tu:

I jak podoba Wam się ten pomysł? Może wpadliście jeszcze na inne pomysły, jak wykorzystać tę grę?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz